Berlingske 01.04.20
Af: Julie Dalgas
Siff Kristensen oplever, at der er meget fokus på, hvordan hun som forælder skal håndtere den pressede hverdag, mens der næsten ingen fokus er på, hvordan børnene har det i øjeblikket. Eksperter bakker op om, at der er behov for et øget fokus på børns mentale helbred under isolationen.
[...]
"Vi er i en meget uvant situation - også for lærerne. Det er naturligvis sværere for dem at følge med i, hvem der ikke trives, da de ikke kan se eleverne fysisk," siger Noemi Katznelson, der er professor og centerleder på Center for Ungdomsforskning ved Aalborg Universitet.
"Lærerne har her i begyndelsen været enormt fokuseret på at få det faglige og tekniske op at stå. Men hvis det her skal fortsætte længere tid, kalder det på, at man får en stigende grad af fokus på det trivselsmæssige og mentale. Måske skal underviserne have mere individuel kontakt med eleverne."
[...]
Det er især udsatte grupper af børn og unge, som ikke nødvendigvis har støttende forældre, der kan blive hårdt ramt mentalt af, at skolerne er lukket. Men også ressourcestærke børn og unge kan komme til at mærke konsekvenserne.
"Der kan være mange, der har hang til angst, stress, bekymringer og præstationspres. De er vant til at have redskaber i dagligdagen til at håndtere disse ting, men alt struktur er taget fra dem nu. En del vil være enormt angst for, om de gør det godt nok i skolesammenhæng, fordi de ikke kan aflæse læreren i virkeligheden, som de er vant til," siger Noemi Katznelson.