Berlingske 21.02.21
Af: Emil Bo Rask
De danske studerende søger mod de store, velrenommerede virksomheder, og en ellers stigende idealisme er blevet stækket af de seneste års kriser. De unge søger nu mod højere indkomstmuligheder og større jobsikkerhed end tidligere.
[...]
Det undrer ikke Noemi Katznelson, professor og center- og forskningsleder ved Center for Ungdomsforskning.
"Inden jeg havde fået alle tallene, ville jeg have sagt meget af det samme. Det er jo udtryk for en konservatisme, hvor man vælger trygt og sikkert, og hvis man kigger på vores samtid, og hvad der er sket det seneste år, står tiden virkelig i krisernes tegn," siger hun og refererer til blandt andet miljø-, finans- og coronakriserne.
Noemi Katznelson mener dog ikke, at det handler om en indre menings- eller værdikrise hos ungdommen: "De er bare blevet mere bekymrede for fremtiden. Men lige så snart man fjerner årsagen til bekymringen, og risikobarometeret falder lidt, er der stadig en søgen efter mening. Forbrug og omsætning i sig selv er ikke mening, og flere ønsker faktisk at bidrage," siger hun.
De virksomheder, hvor de studerende mener at kunne forene det værdimæssigt forsvarlige med det sikre, er derfor også i højest kurs lige nu. Et eksempel her kan være Ørsted, som både Jesper Dansholm og Noemi Katznelson henviser til.