Asterisk, d. 5. september 2012
Af Camilla Mehlsen
Employability er uddannelsessystemets fremherskende mantra. De
nye studerende er Generation Job med et skarpt fokus på erhverv, og
dimittenders beskæftigelsesgrad bliver en stadigt vigtigere
målsætning for videregående uddannelser. Men er det overhovedet
muligt at styre vejen fra første semester til første job, når
arbejdsmarkedet flyder?
Hvor 1990' ernes altoverskyggende rationale for unges studievalg
var det lystbetonede, er mantraet i dag erhverv, fortæller lektor
og udviklingsleder Camilla Hutters. Hun har arbejdet med unges
studievalg og uddannelses og erhvervsvejledning siden 1990' erne og
kan se, at unge i dag fokuserer mere på erhverv og karriere end på
fag og faglighed, og at de oplever en stigende konkurrence.
»Det er tydeligt for mig, at de unge er mere optaget af erhverv.
Det hænger sammen med, at de tydeligvis kan se - og begynder at
erfare - at det kan være vanskeligt at få et job. Det er jo en
generation, der skal indbygge i deres strategier, hvordan de kan få
et job,« siger Camilla Hutters.
Hvad kan jeg bruge det til?
Da Camilla Hutters begyndte at undersøge unges uddannelsesvalg i
90' erne, var det altoverskyggende rationale, at man skulle »brænde
for« sin uddannelse.
»Dengang var der en ekspansion i uddannelsessystemet.
Fra at man havde haft meget høje adgangsgennemsnit og restriktive
krav, begyndte der at være mange flere uddannelsespladser i en tid,
hvor der også var øget beskæftigelse. Det betød, at der kom en
ekspansiv stemning, og man satte fokus på, at valget skulle være
lystbaseret,« siger hun.
Lyst er stadig vigtig for unges studievalg, men spørgsmålet ' hvad
kan jeg bruge det til?' fylder mere. Når Camilla Hutters ser på,
hvilke studier unge har søgt ind på i 2012, er tendensen
tydelig.
»Det går i retning af, at de mere erhvervsorienterede studier er
blandt de mest søgte uddannelser, hvor de mere klassiske skolefag
som fransk, engelsk, matematik og kemi er mindre søgte i år. Det
opleves som sværere at se, hvad man kan bruge en cand. mag. i
fransk til, mens de uddannelser, der har et erhvervssigte
indlejret, bliver mere populære. Hvis der ikke er et konkret
jobsigte, mister man også motivationen. Så kan det boglige virke
meget tørt og støvet,« siger hun.