Perspektiv, d. 26. januar 2012
af Sabrine Mønsted
Hvordan ser fremtidens bibliotekarer på deres uddannelse? Perspektiv har sat fokus på kvaliteten af uddannelserne på IVA og SDU. De studerende føler sig klædt på til fremtidens arbejdsmarked, men efterlyser flere undervisningstimer, mere kultur, it og praktisk erfaring, og så skal der skrues ned for biblioteksfagene på IVA.
Og det er oplagt at involvere de studerende i udviklingen af en
uddannelse, mener Camilla Hutters, lektor og udviklingschef på
Center for Ungdomsforskning på Danmarks Pædagogiske
Universitetsskole, Aarhus Universitet. De studerende er gode til at
se nye fagkombinationer og relevante erhvervskompetencer - ofte før
underviserne, mener hun.
-Hvor underviserne tit ser fagene i kasser, ser de studerende på
konkrete kompetencer og karrieremuligheder.
Så at udvikle nye fag i samarbejde og dialog med de studerede og
aftagerne giver rigtig god mening, siger Camilla Hutters.