Digitalisering og nye beskæftigelsesformer udgør en udfordring for unges psykosociale arbejdsmiljø. Hate, krænkelser, chikane, trusler, eller diskriminering fra kunder eller følgere er eksempler på nogle af de psykosociale risici som forstærkes, når arbejdet er digitalt formidlet via apps, ureguleret og udføres alene. Dette kalder på viden om, hvordan krænkende handlinger forebygges på et ureguleret arbejdsmarked.
Derfor har Center for Ungdomsforskning/AAU, Roskilde Universitet og Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø udviklet kampagnen ’Tænk hvis det var omvendt’, som offentliggøres onsdag d. 12 oktober 2022. Kampagnens formål er forebyggelse af krænkende handlinger rettet mod unge platformsarbejdere, influenter og gamere.
Kampagnen er udviklet med udgangspunkt i data indsamlet i forskningsprojektet ’Risiko, arbejdsmiljø og krænkende handlinger: Unge på digitale arbejdsmarkeder’ (RADAR II), og er udarbejdet i et samarbejde med 11 repræsentanter fra platformsvirksomheder, influenceragenturer, fagforeninger, samt unge der selv har digitalt medieret arbejde.
To professionelle influencere, Alexandra Staffensen og Gulddennis, har videreudviklet forskningsprojektets ideer og budskaber til to selvstændige dele af kampagnen. Kampagnen offentliggøres på deres sociale medie-kanaler (YouTube, Instagram).
Projektet er finansieret af Arbejdsmiljøforskningsfonden, og udføres i et samarbejde mellem forskere fra Roskilde Universitet, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø og Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet.
Spørgsmål til kampagnen kan rettes til:
Mette Lykke Nielsen, AAU, Center for Ungdomsforskning (CeFU), Institut for Kultur og Læring (mln@ikl.aau.dk / 20294911)
Louise Yung Nielsen, Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, Roskilde Universitet (lyn@ruc.dk)