Notat har til formål at tegne et billede af hvilke mentortiltag,
der har været på tre erhvervsskoler: CPH West, SOSU C og TEC. De
tre skoler deltager i projektet "Relationer der forpligter -
mentorordninger på erhvervsuddannelser".
Udgangspunktet for notatet er en kortlægning af deltagerskolernes
forskellige mentorordninger og de involveredes erfaringer med
mentorarbejdet. Notatet giver en kort beskrivelse af de
dokumenterede mentorordninger og opstiller efterfølgende en række
resultater i relation til mentorforløbenes effekt i forhold
til:
• Arbejdsmetoder
• Belysning af relationsarbejdet
• Vurdering af elevprofilgrupper for den enkelte ordning
• Fastholdelse af eleverne
Afslutningsvis peges der på centrale anbefalinger, der kan være
med til at kvalitetssikre det videre arbejde med den enkelte
mentorordning.
Det er projektets hensigt at udvikle og teste mentorvirksomhed,
for herved at afdække hvad der kan bidrage til en positiv
fastholdelseseffekt på erhvervsuddannelserne. Undersøgelser af
mentoring peger på, at arbejdet rummer fordelagtige muligheder for
at fastholde udsatte elever i deres uddannelsesforløb. I dette
notat kan der søges inspiration til etablering og udvikling af
mentorordninger og igangsætning af initiativer, der kan bidrage til
en mere positiv frafaldsprocent.
læs notatet
her