Dette forskningsprojektet om læringsmiljøet på hhx er gennemført
fra september 2008 til oktober 2010 og har omfattet en
spørgeskemaundersøgelse blandt alle landets hhx-elever, interview
med hhx-elever, lærere og ledere samt observation af undervisning
på tre handelsgymnasier rundt omkring i landet. Forskningsprojektet
tog udgangspunkt i, at der er nogle forhold ved hhx, som fungerer
rigtig godt, når det gælder rekrutteringen fra bredere sociale
grupper, og når det gælder interessen for at arbejde i
erhvervslivet. Projektets har blandt afdækket, hvorfor disse
forhold fungerer godt, og kan på den måde være til inspiration -
bl.a. til de andre gymnasiale uddannelser.
I oktober 2009 blev der afholdt et midtvejsseminar, hvor en række
udvalgte resultater fra undersøgelsen blev præsenteret og
diskuteret med ledere og lærere fra en række erhvervsskoler samt
repræsentanter fra FUHU, undervisningsministeriet samt
UU-vejledere. Arbejdsnotater samt slides fra seminaret kan
downloades nedenfor.
Projektet blev afsluttet med en åben konference d. 13. oktober,
hvor den endelige forskningsrapport: "Læringsmiljø på hhx -
resultater fra et forskningsprojekt", blev præsenteret. Konferencen
havde deltagelse af ledere og lærere fra erhvervsskoler,
UU-vejledere, repræsentanter fra Danske Erhvervsskole, Foreningen
til Unge Handelsmænds Uddannelse (FUHU). Undervisningsminister Tina
Nedergaard åbnede konferencen. Rapporten samt slides fra
konferencen kan downloades nedenfor. kan downloades nedenfor.
Forhåbningerne er, at resultaterne og analyserne i rapporten kan
give anledning til dialog og refleksion, primært hos ledere og
lærere på handelsgymnasiet, der kan bidrage til den fortsatte
udvikling af kvaliteterne på hhx og takling af udfordringerne. Vi
håber også, at andre interessenter - særligt UU-vejledere, men også
politikere, forældre og folkeskolelærere - vil kunne drage nytte af
rapporten.
Download hæfte om projektet her:
Handelsgymnasiet -
hhx, kvaliteter og udfordringer
Download arbejdsnotater og slides fra midtvejs-seminaret, oktober 2009 her:
Anvendelighed i Handelsgymnasiet
Arbejdsnotat 1