CeFU Konference afholdt d. 22. maj 2012, kl 9.30-16.30
Unges motivation for uddannelse synes aktuelt at befinde sig i en graverende krise. Mange undervisere kæmper dagligt med at motivere og engagere eleverne, som til gengæld kæmper med at 'tage sig sammen'. Skoletræthed, manglende afklaring, frafald og oplevelse af stress og pres er alt sammen tegn på, at mange unge mangler motivation og lyst til læring. Og det paradoksalt nok samtidig med, at kurverne for, hvor mange unge der uddanner sig, er begyndt at vende i den rigtige retning.
Det er imidlertid langt fra altid lysten, der driver de unge ind på uddannelserne. At uddanne sig opleves af mange unge som en pligt, de pinedød må påtage sig, hvis de skal undgå at blive kørt ud på et sidespor. Selvom der naturligvis stadig er mange motiverede unge på uddannelserne, melder uddannelsesverdenen i stigende grad om unge, der er på uddannelserne, på trods af et fravær af motivation. Disse unge uddanner sig ikke, fordi de vil det eller kan se en mening med det. De gør det, fordi det nu engang er det, man gør, og fordi de har svært ved at se noget alternativ.
Den nye børne- og undervisningsminister Christine Antorini har imidlertid slået nye takter an. Hun har lanceret en plan, der skal give de unge motivationen og lysten til at uddanne sig tilbage. Planen hedder 'Ny nordisk skole'.
På konferencen blev der tegnet et billede af den aktuelle motivationskrise - hvor udbredt er den, hvad skyldes den, og hvordan kommer den til udtryk? Derudover blev der sat fokus på, hvad der kan være med til at give de unge motivationen tilbage. Herunder, om Ny nordisk skole udgør svaret på motivationskrisen, eller om der skal helt andre boller på suppen?
Download Katrine Hjorts slides her
Download Mette Lykke Nielsen og adjunkt Mette Pless's slides her