Erhvervsfaglig læring i et elevperspektiv
Forsker Arnt Vestergaard Louw har skrevet en artikkel til det
nyeste nummer af Dansk Pædagogisk Tidsskrift, og kommer desuden til
at tale om hans forskning til arrangementet "Erhvervsuddannelser -
social inklusion eller global konkurrencekraft?" som afholdes fra
16.30-19.00 tirsdag den 28. februar 2012 på Dansk Pædagogisk
Universitetsskole, Tuborgvej 164, 2400 København NV- der er fri
adgang for alle interesserede og temanummeret af tidsskriftet Dansk
Pædagogisk Tidsskrift med fokus på erhvervsuddannelser, som
indeholder blandt andet Arnts artikkel om aktuelle
problemstillinger i forhold til erhvervsuddannelserne idag, kan
købes til arrangementet.
Artiklens fokus:
Hvad angår erhvervsuddannelserne (eud) er situationen i dag den,
at den politiske og samfundsmæssige interesse aldrig har været
større og reformerne og forandringerne af eud har aldrig været
hyppigere. Forskning i eud har ligeledes taget kraftigtig til de
seneste 10-15 år (Juul 2005) og i denne periode har vi har vi set
lanceringen af en række initiativer rettet mod nedbringelse af det
relativ høje frafald. Det er dog til dato ikke lykkedes at knække
frafaldskurven på eud (Koudahl 2010). Med afsæt i mit igangværende
ph.d.-projekt om undervisningen og læringen på tømreruddannelsen
argumenteres der i denne artikel for, i stedet for at fokusere på
frafald, at rette blikket mod selve pædagogikken og didaktikken på
eud, som et område med udviklingspotentiale. I artiklen stilles der
således skarpt på den erhvervsfaglige undervisning, med fokus på
hvordan opgaver og aktiviteter bliver formidlet og forklaret og
hvordan forskellige elever forholder sig til dette. Det centrale
moment for analyserne er elevernes læreprocesser samt en forståelse
af læreren, som den centrale formidler mellem læreplaner og
undervisningens aktiviteter.
Louw, Arnt Vestergaard: "Erhvervsfaglig læring i et
elevperspektiv". DPT 1/12.