De seneste år har der været stor opmærksomhed på elevers nedadgående trivsel. Udviklingen beskrives ligefrem som en trivselskrise, idet den selvrapporterede mistrivsel er historisk høj. Tidligere forskning har dog overset, hvordan kroppen har betydning for elevers sundhed og trivsel i folkeskolen, samt manglet fokus på, hvad elever selv synes skaber trivsel i deres hverdag på skolerne. Dette ph.d.-projekt søger at få en bred og tværfaglig indsigt i, hvordan krop, sundhed og trivsel gensidigt skabes i skolen. Dette er blevet gjort ved at indsamle forskellige typer af empiri på 5., 7. og 9. klassetrin med mixed methods, herunder observationsstudier, skitsetegninger, spørgeskemadata, og fokusgruppeinterviews.
Afhandlingens resultater viste blandt andet især piger påvirkes af, hvordan deres kroppe ser ud og bliver vurderet af andre, men resultaterne viste også, at elever helt generelt er blevet bange for at blive vurderet på deres udseende og fremtræden. Afhandlingen giver indsigt i, hvilken rolle krop spiller for elevers sundhed og trivsel, og resultaterne peger på, hvad elever selv vurderer vigtigt for deres egen sundhed og trivsel i skolen. Samtidig bidrager afhandlingen med viden om, hvordan klassetrin, alder og social baggrund påvirker elevernes sundhed og trivsel. Denne viden kan hjælpe fagprofessionelle med at forholde sig kritisk over for de forståelser af sundhed og trivsel, de selv kender til, for på den måde at skabe sundhed og trivsel på andre måder og for andre elevgrupper.
Projektet strækker sig fra 1. marts 2019. til 3. oktober 2023.
Afhandlingen blev forsvaret d. 20. december 2023.
Du kan finde og læse afhandlingen her
Relevante udgivelser i forbindelse med afhandlingen ses nedenfor:
Podcast: https://www.buzzsprout.com/1355827/6651238
Justenborg, K.V. (2023): Elevers forhandlinger af normer for sundhed. En empirisk undersøgelse af hvordan klassetilhørsforhold former normer for sundhed hos elever i 9. Klasse. Unge Pædagoger, 2: 76-83.
https://u-p.dk/vare/2023-nr-2/
Justenborg, K.V. & Nilsson, I.A. (2022): Approaching responsibility. A sensory approach to reflexivity on researcher-participant relations. Kvinder, Køn og Forskning, 34(2): 59-74.
https://tidsskrift.dk/KKF/article/view/132334/180763
Justenborg, K.V., Sager, N., Larsen, K. & Frederiksen, J.T. (2021): Folkeskolens sociale rum af trivsel. Hvordan er oplevelser af og med kroppen med til at skabe forskelle i adgang til trivsel blandt elever i 5., 7. og 9. klasse i den danske folkeskole. Praktiske grunde, 2: 15-40. http://praktiskegrunde.dk/2021/praktiskegrunde(2021-2d)justenborg-sager-larsen-frederiksen.pdf
Selve afhandlingen vil kunne tilgås og læses snarest