Her kan du læse mere om de 12 udviklingsprojekter.
Den gode gymnasiestart: Etablering af faglige og sociale
fællesskaber
Nærum Gymnasium
Nærum Gymnasium har et relativt lavt frafald, og det generelle karaktergennemsnit er højt. Ikke desto mindre bøvler mange elever med dårlig trivsel og uhensigtsmæssige studievaner, der udmønter sig i højt fravær og lavt fagligt niveau. Nogle af disse elever prøver vi at fange gennem skolens mentorordning og gennem skrive- og lektieværksteder.
Det udvidede klasserum
Sankt Annæ Gymnasium, Slagelse Gymnasium og Århus
Statsgymnasium
Projektet vil fokusere på, hvordan man kan udvide klasserummet
og ad den vej få sat
mange flere elevkompetencer i spil.
Kollegial supervision med fokus på motiverende og
inkluderende undervisning
Fredericia Gymnasium
Formålet med kollegial supervision er at sætte fokus på
lærernes
undervisningspraksis og kompetenceudvikling med henblik på
motiverende og
inkluderende undervisning.
Motivation, læring og fællesskab
Herlev Gymnasium og HF
Herlev Gymnasium og HF har som mål at give elever en berigende og anvendelig uddannelse, og det er derfor centralt hele vejen igennem uddannelsen at følge den enkelte elevs faglige og personlige progression, herunder elevens studieaktivitet.
Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse i 1.
semester
Viborg Handelsgymnasium
Formålet med projektet er at sikre, at eleverne på HHX får et godt læringsmiljø i klassen. Vi antager, at elevernes sociale trivsel og deres faglige formåen hænger sammen. Derfor er det overordnede fokus i projektet at skabe et godt socialt miljø.
Fremmøde, klasserumskultur og studievaner
Randers Statsskole
Det overordnede formål er at mindske elevfraværet på Randers Statsskole gennem tiltag, der forbedrer trivsel og udbytte for skolens elever og dermed arbejdsmiljø og undervisningsglæde for skolens ansatte. Det er skolens holdning, at fraværsbekæmpelse ikke kan tænkes isoleret fra arbejdet med inklusion og klasserumskultur.
VUC min arbejdsplads
VUC Sønderjylland
Projekt "VUC min arbejdsplads" sigter på at udvikle metoder og strukturer i organisationen, som understøtter og medvirker til at fremme inklusion og fraværsbekæmpelse via udvikling af klasserumskultur og pædagogiske/didaktiske metoder, som imødekommer den øgede diversitet i kursistmassen.
Klasserumskultur og klasseledelse
Vordingborg Gymnasium & HF
Projekt "Klassekultur og klasseledelse" skal motivere den enkelte elev til at gennemføre uddannelsen, og skolen vil bl.a. skabe et sikkerhedsnet, der kan give den enkelte elev den nødvendige tryghed i klasserummet. Projektet har ligeledes til formål at sikre, at flere elever inkluderes.
Knæk koden og del den
Faaborg gymnasium & Svendborg Erhvervsskole
Projektet søger at bryde den uheldige kæde: Den usikre elev - den ensomme lærer - det frustrerede team - den faglige isolation - den isolerede skole - det gymnasiefremmede område. Gennem et netværkssamarbejde på tværs af to skoleformer (hhx og stx) vil vi undersøge, hvordan lærere kan være katalysatorer for en god klasserumskultur og være med til at bekæmpe fravær.
Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse med
Pædagogiske it-anvendelser
Frederiksberg Gymnasium
På baggrund af elevsammensætningen, herunder en del elever med gymnasiefremmed baggrund, og erfaringerne hermed, ønsker Frederiksberg Gymnasium at gøre en ekstra indsats i skoleåret 2012-13 for at få lidt flere elever bedre igennem gymnasiet og for at fremme fastholdelsen.
Motivation, engagement og fastholdelse i
undervisningen
Handelsgymnasiet EUC Nord & Erhvervsskolerne
Aars
Projektets formål er at udarbejde koncepter der: letter overgangen fra grundskole til gymnasiale uddannelser, følger op på elevfravær, fokuserer på klasserumsledelse og udvikling af relationskompetencer, prioriterer udvikling af motiverende, engagerende og fastholdende undervisning med vægt på styrket elevinddragelse og elevindflydelse og sikrer faglige og sociale støttetilbud fysisk og virtuelt.