På initiativ af Undervisningsministeriet gennemførtes i perioden 2004-2006 en række forsøg med brobygning (aktiviteter for unge, hvis formål var at lette overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse). Center for Ungdomsforskning fulgte forsøgene gennem følgeforskning, der satte fokus på de unges erfaringer med brobygningsaktiviteterne, og mere overordnet havde til formål at afdække hvad, der påvirker og rammesætter unges uddannelsesvalg. Metodisk blev undersøgelsen gennemført ved brug af kvalitative og kvantitative metoder. I undersøgelsen fulgtes 1200 unge på folkeskoler spredt over hele landet fra de gik i 8. klasse til de startede på enten ungdomsuddannelse, i 10. klasse, i arbejde eller andet.
Undersøgelsen er finansieret af Undervisningsministeriet, og i forbindelse med undersøgelsen er udgivet følgende publikationer:
- Niende klasse og hvad så? første delrapport der samler resultaterne fra de unges 8. skoleår
- Unge ét år efter niende klasse, anden delrapport som primært samler resultaterne fra det kvantitative materiale i de unges 10. skoleår
- Unges veje og vildveje mod ungdomsuddannelserne, tredje og afsluttende rapport om unges uddannelsesvalg og overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse og arbejde.