I udskolingen i København såvel som i andre kommuner har man over en årrække døjet generelt med et dalende motivationsniveau blandt eleverne. Hertil kommer, at en stor gruppe unge vurderes ikke-uddannelsesparate i 8. klasse. Der tegner sig hermed en række udfordringer i udskolingen i relation til at ruste eleverne fagligt såvel som socialt og personligt er rustet til at kunne påbegynde og færdiggøre en ungdomsuddannelse efter 9. klasse.
På baggrund heraf har Københavns kommune igangsat et udviklingsprojekt, hvor målet er at bidrage til at motivere eleverne i udskolingen og løfte deres faglige, sociale og personlige kompetencer gennem dialogiske feedbacksamtaler samt udviklingen af et redskab til måling af elevernes alsidige udvikling og progression.
Center for Ungdomsforskning har fulgt udviklingsprojektet og stillet skarpt på, hvordan forsøgene med feedbacksamtaler kan bidrage til elevernes faglige, sociale og personlige løft. Følgeforskningen bevæger sig således ind i skolens pædagogiske maskinrum, og i samspil med lærerne har forskerne bidraget til at udvikle og forskningsbasere et nyt greb i udskolingen, nemlig feedbacksamtaler.
Læs mere om konklusioner og pejlemærker i forskningsprojektets rapport her