Projektbeskrivelse
Projektet vil bidrage med ny viden samt konkrete redskaber til at forbedre elevers og lærlinges sikkerhed. Projektet kombinerer evidensbaseret arbejdsmiljøundervisning på erhvervsskoler med et styrket fokus på elever og lærlinges sikkerhed på lærepladserne, en såkaldt flerstrenget indsats. Samtidig styrkes brobygning mellem skole og læreplads ved at faglæreren besøger lærepladsen. Vi afprøver det på udvalgte erhvervsuddannelser inden for industri, bygge-anlæg og landbrug, hvor risikoen for ulykker blandt unge er særlig stor.
Det sker ved at udvikle og afprøve en dialog- og evidensbaseret arbejdsmiljøundervisning med fokus på sikkerhed, sikkerhedsklima og arbejdsulykker, samt en styrkelse af lærlinge og elevers handlekompetencer, som kombineres med en lærepladsintervention til forbedring af sikkerhedsniveauet på lærepladser, der tidligere er pilottestet i bygge-anlæg. Dette skal bidrage til, at lærlinge bliver klædt bedre på til deres nye arbejdsopgaver i praksis, samt at lærlingene møder et arbejdsmiljø, der giver dem sikre rammer for at uddanne sig til deres fremtidige erhverv.
Viden fra projektet kan ses som det første vigtige trin i udformningen af forebyggelsesstrategier målrettet erhvervsskoler og lærepladser, der efterfølgende kan opskaleres til alle erhvervsuddannelser, hvor der løbende er mere end 100.000 unge under uddannelse.
Formål
Formålet er at videreudvikle en tidligere pilottestet lærepladsindsats, så den bliver flerstrenget og integreret med en erhvervsskoleindsats inden for de tre ulykkestunge brancher; industri, landbrug og bygge-anlæg, samt at undersøge om unges sikkerhed forbedres sammenlignet med den nuværende praksis.
Delmål:
- Udvikle evidensbaseret sikkerhedslæring på udvalgte erhvervsuddannelser.
- Tilpasse en tidligere udviklet og pilottestet indsats til forbedring af sikkerhedsniveauet på lærepladser inden for de udvalgte erhvervsuddannelser.
- Undersøge effekten på sikkerhedsklima og arbejdsulykker blandt unge lærlinge/elever af en kombineret skole- og lærepladsbaseret indsats med bedre brobygning mellem skole og læreplads.
- Identificere vigtige mekanismer for mulige effekter af den flerstrengede indsats.
Tilknyttede forskere og institutioner
Projektet er et samarbejde mellem tre forskningsinstitutioner, Arbejdsmedicin på universitetsklinikken, Regionshospitalet Gødstrup (Kent J. Nielsen, Seniorforsker, ph.d.), CeFU samt det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Johnny Dyreborg, seniorforsker på NFA er projektleder af projektet.
Der er yderligere knyttet 3 udenlandske forskere til projektet. Dels forsker Rebecca Guering, NIOSH, USA, som har arbejdet med skolebaseret arbejdsmiljøundervisning i USA, Helen Lindgard, Professor på RMIT University, Australia, samt senior forsker Dwayne Van Eerd, fra Institute for Work and Health, Toronto, Canada, som har arbejdet med brobygning som metode til udbredelse af ny evidensbaseret praksis.
Projektet er 3årigt (01.01.23- 31.12.25), og er støttet af Arbejdsmiljøforskningsfonden med 3.548.690 kr.