Forskning & Publikationer

”Det gav mig en idé om, at min fremtid ikke står skrevet i sten”. Midtvejsevaluering af forsøg med karrierelæring i gymnasiet

Tags: uddannelse, erhvervskompetencer, karriere
Titel: ”Det gav mig en idé om, at min fremtid ikke står skrevet i sten”. Midtvejsevaluering af forsøg med karrierelæring i gymnasiet
Forfattere: Astrid Lundby og Noemi Katznelson
Dato: 15.12.2015
Type: Rapport

”Det gav mig en idé om, at min fremtid ikke står skrevet i sten”. Midtvejsevaluering af forsøg med karrierelæring i gymnasiet

Langt over halvdelen af alle unge vælger i dag at tilbringe tre år - to år på HF - på en gymnasial uddannelse, alt imens de befinder sig i en fase af deres liv, hvor de gennemgår en rivende udvikling både i forhold til deres faglige og personlige identitet. Denne udvikling handler om en mangfoldighed af dimensioner omkring de unges hele liv, men del handler også om, hvorfor de unge egentlig går på en gymnasial uddannelse og om, hvordan de gennem deres forløb klædes på til at kunne reflektere over og handle på deres ønsker, og de muligheder, de har for at forfølge disse.

Afsættet for denne rapportudgivelse er, at der er behov for at styrke de unges karrierelæring gennem gymnasietiden. Det handler om de unges formåen i relation til at kunne reflektere og/eller handle på deres valg, forløb og overgange i uddannelsessystemet ved hjælp af viden om dem selv, fag, uddannelser, arbejdsmarked og samfundet.

Midtvejsevalueringen er tilknyttet projektet 'Karrierefokus - i og efter gymnasiet'

Download rapporten her

Kontakt forskere

Noemi Katznelson
nka@learning.aau.dk
Telefon: (+45) 2068 6680

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

Nyt fra CeFU: Nyhedsbrev

En gang i kvartalet udsender vi et nyhedsbrev med information om ny forskning, udgivelser og konferencer. Hvis du gerne vil holde dig informeret om den nyeste ungdomsforskning, så tilmeld dig allerede nu.

Tilmeld dig nyhedsbrevet!

Center for Ungdomsforskning | cefu@learning.aau.dk | Tlf: (+45) 20 29 46 29 | A.C Meyers Vænge 15, 2450 København SV