Aktuelt

Orblind ung: »Efterskolen har været som et springbræt«

Politiken, d. 22.09.2012

Af Tatiana Tilly

Et efterskoleophold styrker fagligheden og giver mere selvtillid til ordblinde unge, viser ny undersøgelse.

Da Rune Lundbeck Andersen skulle i 10. klasse, besluttede han, at det var på tide, han gjorde noget ekstra for at lære at læse og skrive.

Det måtte have et ekstra skub. Derfor tog han på efterskole. Valget faldt på Nislevgård Efterskole, der er en af landets 21 efterskoler for unge ordblinde. Og det har han ikke fortrudt.

»Der var nogle meget engagerede lærere, som gerne ville dele os op i små hold, så man arbejdede med nogle, der var på samme niveau. Man lærte en masse ting«, siger Rune Lundbeck Andersen, der stoppede på efterskolen i 2006. I dag læser den 23-årige mand til ingeniør.

Hans historie er langtfra enestående. En ny undersøgelse fra Center for Ungdomsforskning (Cefu) viser nemlig, at de unge føler sig styrket både fagligt og socialt efter deres ophold på en efterskole med fokus på ordblindhed.
»En væsentlig faktor er, at de ikke skiller sig ud. Man oplever, at andre elever har de samme problemer som en selv, derfor er det ikke pinligt at spørge om hjælp. Deres handikap forsvinder, fordi de er i samme båd«, siger Tilde Mette Juul, der er cand.pæd.soc. ved Cefu.

Læs hele artiklen her

Lagt online 24.09.2012 af Astrid Schrøder

Center for Ungdomsforskning | cefu@learning.aau.dk | Tlf: (+45) 20 29 46 29 | A.C Meyers Vænge 15, 2450 København SV