Aktuelt

Efterskole giver ordblinde læseevnen

Dr Østjylland,  d. 11. maj 2013

Af Asger S Rosenberg

Hvis det ser ud, som om ordene står hulter til bulter i bogen, kan det være en god idé at tage på efterskole.

I en ny forskningsrapport fra Aarhus Universitet siger ordblinde elever, at de har gjort store fremskridt efter at være kommet på et af landets 21 ordblindeefterskole. Niels-Henrik Møller Hansen tilføjer, at lærerne på ordblindeefterskolerne også bedre er klædt på til at tage sig af de ordblinde elever, end det er tilfældet i folkeskolen.

Læs mere her

Lagt online 13.05.2013 af Freja Bange Nyboe

Kontakt forsker

Niels-Henrik Møller Hansen
nhmh@learning.aau.dk
Telefon: (+45) 2029 4546

Efterskolens betydning for unge ordblindes liv og uddannelse

Denne rapport stiller skarpt på unge elever på ordblindeefterskoler i Danmark. De unges beretninger tegner et billede af, at grundskolen har problemer med at integrere de unge i det faglige fællesskab. Det faglige udbytte kan variere meget, men vil i en del tilfælde være begrænset. Samtidig oplever mange unge ordblinde fejlagtig at blive kategoriseret som dumme, og at deres muligheder for at få en uddannelse i et samfund, hvor dette betones som en central markør for senere succes i livet, virker begrænsede.

Læs mere

Center for Ungdomsforskning | cefu@learning.aau.dk | Tlf: (+45) 20 29 46 29 | A.C Meyers Vænge 15, 2450 København SV