Aktuelt

Efterskole er et springbræt for ordblinde

Asterisk, d. 5. marts 2013

Af Mathilde Weirsø

Små hold og følelsen af at være normal er gunstig for ordblindes læring. Ordblindeefterskoler har succes med at lære ordblinde unge at læse, øge deres livsglæde og styrke dem socialt og fagligt, konkluderer ny undersøgelse fra Center for Ungdomsforskning.

Undersøgelsen viser, at ordblindeefterskoler bryder tabuet og giver de unge ordblinde på de ældste klassetrin nyt livsmod, i og med de her møder ligestillede unge.
»På efterskolen er de alle i samme båd og kæmper med de samme læsevanskeligheder.

Flertallet af eleverne mener, at det er rart at gå på en efterskole, hvor alle har de samme problemer med at læse. Pludselig føler de sig ikke længere unormale og udenfor. Og de kan derfor pakke alle deres »overlevelsesstrategier« væk. Det giver et helt andet overskud til bare at være en normal teenager,« siger Niels-Henrik Møller Hansen.

Læs mere her

Lagt online 07.03.2013 af Freja Bange Nyboe

Kontakt forskere

Niels-Henrik Møller Hansen
nhmh@learning.aau.dk
Telefon: (+45) 2029 4546

Tilde Mette Juul
tmj@learning.aau.dk
Telefon: (+45) 5170 3995

Center for Ungdomsforskning | cefu@learning.aau.dk | Tlf: (+45) 20 29 46 29 | A.C Meyers Vænge 15, 2450 København SV